Strategické plánování
Stále se měnící podmínky dnešního světa jsou velkou výzvou pro strategické řízení, přičemž těžiště pojmu „strategické“ se přesouvá z úkolů spojených se strategickým plánováním (tedy sestavení plánu a sledování jeho plnění) ke strategickému řízení nebo přístupu. Strategické řízení je takový způsob myšlení, při kterém jsou všechny činnosti, zdroje a výdaje každodenně zacíleny na stanovené priority a cíle.
Města a obce nemusejí ze zákona postupovat podle principů strategického řízení. Zákonná povinnost však samosprávám ukládá povinnost stanovit si kritéria pro účelnost, efektivnost a hospodárnost. Účelnost se vztahuje k cílům. Pokud však nejsou stanoveny, účelnost nelze hodnotit a zákonná povinnost tak není naplněna. Tomu se dá předejít, pokud obec správně používá strategické řízení.
Strategický přístup – dělat správné věci správně
Strategickému řízení musí každý, kdo se na něm podílí, porozumět. Je radost pracovat s lidmi, kteří mají svůj jednoduchý model řízení v hlavě a dokážou jej každodenně prosazovat a současně sdílet s ostatními. V odborné literatuře se o tomto hovoří jako ostrategickém přístupu.
Přístup společnosti MEPCO je také založen na jednoduchém modelu. Tento model využívá myšlenky Petera F. Druckera a Stephena R. Coveyho „Dělat správné věci správně“. Princip vychází zejména ze systémového myšlení a také ze zdravého selského rozumu.
Systém řízení municipalit musí být ve svých principech jednoduchý a srozumitelný pro všechny zainteresované osoby, aby mohl být dlouhodobě efektivní, výkonný a kvalitní. Snahou veřejné správy je naučit se dělat správné věci (zvyšování kvality života při respektování udržitelného rozvoje) správným způsobem (kvalitně, efektivně a včas) a správně o tom komunikovat s veřejností. Takový model je zobrazen na následujícím obrázku:
Model „Dělat správné věci správně“ doplněný o principy a lidské hodnoty
Model předpokládá vyvážení tří klíčových prvků pro efektivní řízení:
- Vybrat a prosadit „správné věci“ (tedy správné investice, projekty, aktivity, opatření či legislativu), které se musí promítnout do strategie – jde zejména o účelnost
- Správně je provádět (hospodárně, efektivně, účelně, výkonně, kvalitně, v daných rozpočtech a v daných termínech) – jde zejména o hospodárnost a efektivnost
- Správně komunikovat uvnitř i mimo organizaci (to se týká hodnoty pro zákazníka, občana a společnost) – opět jde zejména o účelnost
Základnu (čtvrtý prvek) vytváří principy a lidské hodnoty – plnění slibů, nekorupčnost, charakternost, integrita.
Fáze strategického řízení ve veřejném sektoru
Strategické plánování a řízení je dynamický, kontinuální proces a týká se stejnou měrou všech typů strategických rozvojových dokumentů. Většina měst v ČR má již zpracovaný strategický plán či integrovaný plán rozvoje města. S jejich plněním je však spjata řada problémů, kterým doposud nebyla věnována dostatečná pozornost:
- Zacílení, proveditelnost opatření, dynamičnost – strategické plány mnohdy nejsou vázány k místním prioritám, snaží se pojmout všechny jednotlivé problémy ve městě, aniž by byly vnímány jako “integrovaný” celek; často chybí provázanost mezi jednotlivými strategickými cíli či samotnými opatřeními; cíle a opatření zakotvené ve strategických plánech jsou mnohdy zejména z finanční perspektivy nereálné, zvláště v případech, pokud plány neobsahují finanční harmonogramy; strategické plány se často stávají statickými, “mrtvými” dokumenty, chybí systém hodnocení jejich naplňování, vazba na indikátory měřící účinnost jednotlivých opatření a mnohdy i samotné akční plány.
- Řízení a administrativní kapacita – pro zajištění základních funkcí strategických plánů je nezbytné nastavit kvalitní systém řízení strategického plánování a vybudovat dostatečnou administrativní kapacitu na jeho realizaci; strategické plány je nutné nejen vhodně nastavit, ale také pravidelně vyhodnocovat a aktualizovat; nezbytné je také zvyšovat povědomí o významu strategického plánování a integrovaných přístupů mezi zastupiteli měst a objasnění jejich odpovědnosti, pokud má být strategický dokument kvalitní oporou pro jejich každodenní rozhodování
- Otevřenost – zapojení veřejnosti a zájmových skupin bývá často okrajové a nositelé se obávají kritiky ze strany veřejnosti. Na druhou stranu správné zapojování veřejnosti do strategického plánování patří mezi základní faktory úspěchu nastaveného strategického plánu.
19.6.2018
Společnost získala akreditaci vzdělávacího programu průběžného vzdělávání pro úředníky a vedoucí úředníky
více25.4.2018
Komunitární programy a programy územní spolupráce EU – Příležitosti a možnosti pro obce a města
více12.7.2016
RegPol2: Výzva pro podání přihlášek na seminář “The 3rd RegPol² School” – pro PhD studenty
více16.3.2016
Navštivte seminář v rámci Evropského Habitatu: „Jak mohou obce na svém území podporovat udržitelný rozvoj?”
více22.7.2014
Podpora sociální ekonomiky ze strany obcí – téma poslední studijní cesty do Nizozemska
více13.5.2014
MEPCO se aktivně podílí na vytváření metodik a manuálů pro nové programové období 2014+
více